11111

DERS TANITIM BİLGİLERİ


ete.cs.ieu.edu.tr

Dersin Adı
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
Bahar
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
-
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Mühendislik ve bilgisayar alanındaki profesyonellerin karşılaştığı değişik etik sorunları ayırt edebilecektir
  • Felsefi etik konularda bulunan kavramsal araçları kullanabilecektir
  • Karşısındakine ani tepki vermek yerine, gerçek hayat krizlerine dönüşebilecek problemleri önceden etkin bir şekilde görmesini sağlayacak bakış açısı kazanabilecektir
  • Mühendislik ve bilgisayar bilimleri çalışmalarında etik standartları uygulaması için özel sorumluluklar hedefleyebilecektir
Ders Tanımı

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 1 Etik Nedir? / Etik Kuramlara Bir Bakış / Temel Kavramlar: Sorumluluk, Hesapverebilirlik ve Yükümlülük / Etik Analiz (Vaka Çalışmaları ve Rol Canlandırma) Management Information Systems P.139 , Computer Ethics (4th edtn) P.25–27, 35–51, Management Information Systems P.143, 144, Management Information Systems P.144
2 Toplum ve Bilişim Etiği: Toplum ve Teknoloji Arasındaki İki Yönlü İlişki Bilişim Teknolojilerinin Etkileri; İyimser, Kötümser, Bağlamcı Görüşler Niçin Bilişim Etiği? Bilişim Etiğinin Görevi (Vaka Çalışmaları ve Rol Canlandırma) MIS P.139, 140, CE (4th edtn) P.5–22, Computers, Ethics and Society P.161–162, CE (3rd edtn) P.11–13
3 Bilişim Toplumunda Etik: İnsan Eyleminin Bir Aracı Olarak Teknoloji, Bilişim Teknolojileriyle Gerçekleşen Davranışların ve Bilişim Toplumunun Nitelikleri (Vaka Çalışmaları ve Rol Canlandırma) CE (4th edtn) P.55–72, CE (3rd edtn) P.15–16
4 Bağımlılık, Sağlık Sorunları, İşsizlik, Sosyal İlişkiler (Vaka Çalışmaları ve Rol Canlandırma) MIS 159–167 CEAS P.137–141, 122–128
5 Doğruluk, Sanal Ortam, Sanal Topluluklar, Sanal Eylem (Vaka Çalışmaları ve Rol Canlandırma) Ethical Issues In Information Systems P.49–51, CE (3rd edtn) P.194–198, Computers and Ethics in the Cyberage P.393–405, P.100–117
6 Güvenlik, Kötüye Kullanım ve Siber Suçlar (Vaka Çalışmaları ve Rol Canlandırma) CE (4th edtn) P.145–154
7 Fikri Mülkiyet Hakları (Vaka Çalışmaları ve Rol Canlandırma) CE (4rd edtn) P.111–135, MIS P.150–152
8 Ara sınav
9 Mahremiyet (Vaka Çalışmaları ve Rol Canlandırma) CE (4rd edtn) P.81–107
10 Demokrasi ve İnternet, İnternet Demokratik Bir Teknoloji midir? (Vaka Çalışmaları ve Rol Canlandırma) CE (4th edtn) P.72–79, 156–160
11 Erişim Hakkı ve Sayısal Uçurum (Vaka Çalışmaları ve Rol Canlandırma) CE (3rd edtn) P.218–224, EIIS P.53, 54, Ethics and Technology P.300–315
12 Bilişim ve Mühendislik Meslek Etiği (Vaka Çalışmaları ve Rol Canlandırma) CE (4th edtn) P.165–177
13 Bilişim ve Mühendislik Meslek Etiği (Vaka Çalışmaları ve Rol Canlandırma) CE (4th edtn) P.178–192, CEAS P.313–322
14 Proje Sunumları
15 Proje Sunumları
16 Proje Sunumları
Ders Kitabı Computer Ethics; Deborah G. Johnson, Fourth Edition, 2009, Pearson Education, Inc.
Önerilen Okumalar/Materyaller Management Information Systems – Organization and Technology;
Kenneth C. LaudonJane P. Laudon, Prentice Hall, Inc., 1996 Ethical Issues in Information Systems;
Roy DejoieGeorge FowlerDavid Paradice, Boyd and Fraser Publishing Company, 1991 Computers, Ethics and Society;
M. David ErmanMary B. WilliamsMichele S. Shauf, Oxford University Press, 1997 Computer and Ethics in The Cyberage;
D. Micah HesterPaul J. Ford, PrenticeHall Inc., New Jersey, 2001 Bilişim Toplumu ve Etik Sorunlar;
Gözde Dedeoğlu, Alfa Aktüel Yayınları, 2006 Etik ve Bilişim;
Gözde Dedeoğlu, Etki Yayınları, 2009 (2.baskı) Ethics and Technology – Controversies, Questions, and Strategies for Ethical Computing;
Herman T. Tavani, John Wiley Sons, Inc., Third Edition.
http://www.tbv.org.tr (Türkiye Bilişim Vakfı – Bilişim Mesleği Ahlak İlkeleri)
http://cyberethics.cbi.msstate.edu/biblio/#issues
http://www.cpsr.org (Computer Professionals for Social Responsibility)
http://www4.uwm.edu/sois/cipr/inseit.html (International Society for Ethics and Information Technology)
http://www.ccsr.cse.dmu.ac.uk (Centre for Computing and Social Responsibility)
http://www.iacap.org/ (International Association for Computer & Philosophy)
http://www.naavi.org/pati/paticybercrimesdec03.htm (CYBER CRIME, Partasarathi Pati)
http://www.securityfocus.com/columnist/169 “RFID Chips Are Here”,
Scott Granneman http://www.bilgitoplumu.gov.tr/btstrateji/BilgiToplumuIstatistikleri.pdf
http://ooofline.blogspot.com/2009/08/turkiyededijitalucurum.html

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
20
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
40
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
40
Final Sınavı
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
3
100
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
15
1
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
30
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
25
Final Sınavı
    Toplam
118

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1 Elektrik ve elektronik mühendisliği ile ilişkili problemlerde kullanmak üzere matematik, temel bilimler ve ilgili diğer mühendislik alanlarında yeterli altyapıya sahiptir.
2 Elektrik ve elektronik mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla teknolojinin güncel yöntemlerini, tekniklerini ve cihazlarını kullanır.
3 Bir elektrik ya da elektronik sistemi, sistem bileşenlerini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemleri uygular.
4 Elektrik ve elektronik mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır, teknik sembolleri ve resim kullanarak iletişim kurar.
5

Simulasyon ve/veya deney tasarlar, yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve sonuçları yorumlar.

6

Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.

X
7

Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının mesleki ve etik sorumlulukları ile hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.

X
8

Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.

X
9

Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.

10

Hayat boyu öğrenme istidatı, yeteneği ve eğilimine sahiptir.

X
11

İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanabilir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 

İzmir Ekonomi Üniversitesi | Sakarya Caddesi No:156, 35330 Balçova - İZMİR Tel: +90 232 279 25 25 | webmaster@ieu.edu.tr | YBS 2010